Informatii utile

Informatii utile

Filtrul de aer: click aici pentru mai multe detalii

Filtrul de aer a existat ca piesa componenta a unui motor inca de la inceputurile automobilului. Rolul sau este pe cat de simplu pe atat de important: filtreaza aerul ce intra in camera de ardere a motorului. Fiind o piesa extrem de banala – o bucata de carton – multi soferi nu ii dau deloc importanta si schimba filtrul de aer decat in situatii in care motorul incepe sa dea semne fizice ca ceva nu e in regula.


Cat de des trebuie sa schimb filtrul de ulei?

Raspunsul exact este dat, de obicei, de planul de service al fiecarei marci auto – acesta se gaseste in cartea service a masinii.

Dar putem aproxima pentru motoarele moderne: intervalul mediu pentru un schimb de ulei este de 10.000 km – 12.000 km sau la un an de zile, daca nu s-au rulat kilometrii indicati.


De ce trebuie sa schimb filtrul de ulei?

Filtrul de ulei tine motorul curat, iar un motor curat va functiona in parametrii normali mult mai mult decat un motor caruia nu i s-a schimbat filtrul de ulei (un ulei curat care trece printr-un filtru murdar isi va pierde foarte repede proprietatile si, teoretic, este ca si cum nu s-a schimbat uleiul. Evitati costuri enorme de reparatii ale unor defectiuni la motor care pot aparea mai devreme sau mai tarziu.

Filtrul de ulei trebuie schimbat OBLIGATORIU la fiecare schimb de ulei, fie ca am mers 200 de km, fie ca am mers 15.000 de km cu uleiul respectiv.

Cand se face I.T.P.-ul pentru autovehicule? click aici pentru mai multe detalii

Obligatia efectuarii inspectiilor tehnice periodice, precum si a respectarii periodicitatii acestora in functie de categoria vehiculului, revine detinatorului legal al acestuia.
Termenul pentru efectuarea primei inspectii tehnice periodice se socoteste de la data primei inmatriculari, iar pentru urmatoarea inspectie tehnica periodica, de la data celei precedente.

Periodicitatea efectuarii I.T.P. este urmatoarea:
  • la 6 luni :
  • autovehicule destinate transportului de persoane care au, in afara locului conducatorului auto, mai mult de 8 locuri pe scaune;
  • autovehicule utilizate pentru transportul de persoane in regim de TAXI, in regim de inchiriere sau pentru invatarea conducerii auto.
  • la 1 an:
  • autovehicule destinate transportului de marfuri cu masa maxima autorizata mai mare de 3500 kg;
  • remorci si semiremorci cu masa maxima autorizata mai mare de 3500 kg;
  • tractoare cu masa maxima autorizata mai mare de 3500 kg, precum si vehicule asimilate acestora (masini autopropulsate pentru lucrari care pastreaza caracteristicile de baza ale unui tractor si cu masa maxima autorizata mai mare de 3500 kg);
  • autovehicule speciale AMBULANTA.
  • la 2 ani:
  • mopede, motociclete, motocicluri, cvadricicluri si remorcile acestora;
  • autovehicule destinate transportului de persoane care au, in afara locului conducatorului, cel mult 8 locuri pe scaune;
  • autovehicule cu cel putin 4 roti, destinate transportului de mafuri, cu masa maxima autorizata mai mica de 3500 kg;
  • remorci si semiremorci cu masa maxima autorizata mai mica de 3500 kg;
  • tractoare cu masa maxima autorizata mai mica de 3500 kg.
  • la 3 ani:
  • remorci si semiremorci apicole.

Ce este filtrul de polen si de ce trebuie sa il schimbam ? click aici pentru mai multe detalii

Cu totii ne dorim sa avem in masina noastra un ambient cat mai placut si un aer curat. Piesa principal responsabila pentru aerul ce intra in habitaclul masinii noastre este filtrul de polen (sau de habitaclu).

La fel ca si filtrul de aer (poate si mai mult) este o piesa destul de ignorata la revizii, multi dintre voi spunandu-si in minte ca “eh, lasa ca mai merge cu filtrul ala”, nestiind mai multe din proprietatile filtrelor de polen.

Aceastea sunt fabricate dintr-un material asemanator, cateodata identic, cu cel al filtrelor de aer. Ca forma si dimensiuni la fel, sunt asemanatoare. Acestea sunt montate de obicei pe traseul instalatiei de climatizare ori la capatul dinspre habitaclul masinii ori la capatul care capteaza aerul de afara.

Sfaturi utile pentru sezonul rece: click aici pentru mai multe detalii

Ce presupune o verificare a masinii inainte de iarna?
  • Verificarea densitatii antigelului. Daca acesta nu a fost schimbat de mai mult de 3 ani, trebuie sa il schimbati.
  • Verificarea bateriei si a faptului ca alternatorul incarca corect. Astfel, evitati sa ramaneti in pana cu bateria. Atentie! Daca masina ramane parcata afara si nepornita/nemiscata pentru mai mult de 7-10 zile, in frig, riscati ca acumulatorul sa se descarce complet!
  • Verificarea starii stergatoarelor si inlocuirea acestora, daca este cazul. De asemenea, se verifica instalatia de stropit parbrizul, daca functioneaza corect. Tot acum se verifica si daca lichidul de spalat parbrizul este rezistent la temperatura de iarna si, daca este cazul, se inlocuieste.
  • Verificarea sistemului de franare, a nivelului de lichid de frana, a uzurii placutelor si discurilor de frana, precum si inlocuirea acestora, daca este necesar
  • Verificarea functionarii corecte a tuturor becurilor, fata/spate si inlocuirea celor defecte.
  • Verificarea presiunii rotilor de iarna si profilul acestora (cat de uzate sunt)
  • Verificarea nivelului de ulei in motor si completarea acestuia daca este cazul
  • Verificarea aerotermei din habitaclu, daca aceasta functioneaza corect, daca gurile ce asigura degivrarea parbrizului functioneaza si daca instalatia de degivrare a lunetei functioneaza corespunzator.

Asigurarile: click aici pentru mai multe detalii

In cazul unui accident conducatorii auto implicati, trebuie sa se prezinte la sectia de politie pe raza careia s-a produs accidentul, pentru intocmirea documentelor de constatare, in termen de cel mult 24 de ore de la eveniment, avand asupra lor:
  • permisul de conducere
  • cartea de identitate sau buletin de identitate
  • certificatul de inmatriculare al autovehiculului
  • polita RCA valabila si, daca este cazul, copie polita CASCO
  • documentele de transport, conform legislatiei in vigoare.
In situatia in care accidentul s-a produs intre doua autovehicule se poate realiza constatarea amiabila. Aceasta presupune solutionarea accidentelor usoare de circulatie, fara a mai apela la Politie, exclusiv prin intermediul societatilor de asigurare auto. Procedura se aplica numai cand sunt indeplinite concomitent urmatoarele conditii:
  • s-a produs un accident rutier soldat doar cu pagube materiale (fara vatamari corporale), in care sunt implicate maximum doua vehicule, care detin polita RCA valabila la data producerii accidentului;
  • accidentul a avut loc pe teritoriul Romaniei, pe drumuri publice sau pe drumuri care nu sunt deschise circulatiei publice;
  • nu a fost comisa o infractiune prevazuta de Codul Rutier (conducere sub influenta alcoolului, fara inspectie tehnica periodica la zi, autovehicul neinmatriculat sau avand numere false etc).
Din momentul in care autoturismul este preluat de catre unitatea service, etapele efectuarii reparatiei sunt urmatoarele:
  • intocmirea necesarului de piese dupa demontare si confruntarea acestuia cu nota de constatare primita de la societatea de asigurari              
  • trimiterea cererii de reconstatare piese (daca este cazul) catre societatea de asigurari, insotita de fotografiile pieselor avariate, constatate in urma demontarii
  • analizarea cererii de reconstatare de catre societatea de asigurari. Raspunsul este transmis intr-un interval de aproximativ 2 zile        
  • efectuarea reparatiilor
  • intocmirea devizului final de reparatii si transmiterea acestuia catre societatea de asigurari
  • analizarea devizului de reparatie de catre societatea de asigurari si emiterea acceptului de plata (fara de care nu se poate elibera autoturismul din service).

Geometrie Roti click aici pentru mai multe detalii

Verificarea si reglarea geometriei rotilor previne uzura prematura a unora din componenteleanvelopelor auto si aparitia unor evenimente rutiere neplacute.

AUTO Zetec Car va oferta posibilitatea efectuarii geometriei rotilor autovehiculului dumneavoastra in cadrul service-ului nostru din Bucuresti – Sos. Colentina, str.Malic, nr. 5-15/

Este recomandata efectuarea periodica a geometriei rotilor autovehiculului dumnevoastra pentru a evita aparitia unor evenimente rutiere nedorite.

Geometria rotilor, alinierea acestora fata de directia de mers si alinierea unei roti fata de cealalta, este foarte importanta pentru manevrabilitatea si siguranta in timpul deplasarii autovehiculului.

Existenta unor abateri de la paralelism duce la uzura neuniforma a anvelopelor si a sistemului de suspensie. Din acest motiv se recomanda sa efectuati verificarea geometriei rotilor la maxim 10.000 km parcursi.

 

UNGHIUL DE CADERE A ROTILOR

Se defineste drept unghiul ascutit dintre planul median al rotii si o perpendiculara pe planul caii de rulare. Acest unghi este pozitiv atunci cand partea superioara a rotii este inclinata spre exterior.

Unghiul de cadere a rotilor afecteaza tractiunea automobilului. In general,  o cadere a rotilor mai negativa (partea superioara a rotii inclinata inspre interior) are ca efect cresterea aderentei  prin cresterea tractiunii laterale a rotilor (in viraje).

Valoarea optima pentru unghiul frontal de cadere a rotilor este in directa corelare cu valoarea maxima a unghiului de fuga a rotilor (caster). De regula, cu cat ungiul de fuga (caster) este mai mare cu atat se cere o valoare mai mica a unghiului de cadere (camber), si invers.
geometrie 1

 

UNGHIUL DE FUGA A ROTILOR

Unghiul de fuga a rotilor este definit ca fiind proiectia pe planul median longitudinal al automobilului a unghiului ascutit pe care il face cu verticala axa reala sau fictiva a pivotului fuzetei. Acest unghi este pozitiv cand partea de sus a axei pivotului este inclinata spre spate.

Unghiul de fuga a rotilor afecteaza viteza de raspuns a directiei, intrucat acesta inclina sasiul mai mult sau mai putin, in functie de setarea unghiului de fuga al rotilor. In general, un unghi mai mic de fuga (adica mai drept) este optim in cazul unei suprafete de rulare alunecoase, capricioasa si dificila, in timp ce un unghi mai mare de fuga (adica mai inclinat), este optim pentru suprafete plane, de inalta tractiune.
geometrie 2

 

CONVERGENTA ROTILOR

Este definita drept unghiul format intre planul median longitudinal al automobilului si dreapta de intersectie a planului median al rotii cu planul caii de rulare. Aceasta este pozitiva (toe-in) cand partea frontala a rotii este inclinata spre planul median longitudinal al automobilului. Rotile paralele cu linia centrala a automobilului au un unghi neutru (0 grade) de convergenta. Rotile indreptate in fata avand un unghi negativ reprezinta o convergenta negativa (toe-out). Rotile indreptate in fata avand o valoare pozitiva a unghiului reprezinta o convergenta pozitiva (toe-in).

Convergenta rotilor este folosita pentru a stabiliza automobilul prin pierderea tractiunii, intrucat induce un proces de frecare si o anumita patinare la nivelul anvelopelor.
geometrie 3

 
Recomandam de asemenea verificarea geometriei rotilor de fiecare data cand schimbati anvelopele.