Filtrul de aer a existat ca piesa componenta a unui motor inca de la inceputurile automobilului. Rolul sau este pe cat de simplu pe atat de important: filtreaza aerul ce intra in camera de ardere a motorului. Fiind o piesa extrem de banala – o bucata de carton – multi soferi nu ii dau deloc importanta si schimba filtrul de aer decat in situatii in care motorul incepe sa dea semne fizice ca ceva nu e in regula.
Cat de des trebuie sa schimb filtrul de ulei?
Raspunsul exact este dat, de obicei, de planul de service al fiecarei marci auto – acesta se gaseste in cartea service a masinii.
Dar putem aproxima pentru motoarele moderne: intervalul mediu pentru un schimb de ulei este de 10.000 km – 12.000 km sau la un an de zile, daca nu s-au rulat kilometrii indicati.
De ce trebuie sa schimb filtrul de ulei?
Filtrul de ulei tine motorul curat, iar un motor curat va functiona in parametrii normali mult mai mult decat un motor caruia nu i s-a schimbat filtrul de ulei (un ulei curat care trece printr-un filtru murdar isi va pierde foarte repede proprietatile si, teoretic, este ca si cum nu s-a schimbat uleiul. Evitati costuri enorme de reparatii ale unor defectiuni la motor care pot aparea mai devreme sau mai tarziu.
Filtrul de ulei trebuie schimbat OBLIGATORIU la fiecare schimb de ulei, fie ca am mers 200 de km, fie ca am mers 15.000 de km cu uleiul respectiv.
Cu totii ne dorim sa avem in masina noastra un ambient cat mai placut si un aer curat. Piesa principal responsabila pentru aerul ce intra in habitaclul masinii noastre este filtrul de polen (sau de habitaclu).
La fel ca si filtrul de aer (poate si mai mult) este o piesa destul de ignorata la revizii, multi dintre voi spunandu-si in minte ca “eh, lasa ca mai merge cu filtrul ala”, nestiind mai multe din proprietatile filtrelor de polen.
Aceastea sunt fabricate dintr-un material asemanator, cateodata identic, cu cel al filtrelor de aer. Ca forma si dimensiuni la fel, sunt asemanatoare. Acestea sunt montate de obicei pe traseul instalatiei de climatizare ori la capatul dinspre habitaclul masinii ori la capatul care capteaza aerul de afara.
AUTO Zetec Car va oferta posibilitatea efectuarii geometriei rotilor autovehiculului dumneavoastra in cadrul service-ului nostru din Bucuresti – Sos. Colentina, str.Malic, nr. 5-15/
Este recomandata efectuarea periodica a geometriei rotilor autovehiculului dumnevoastra pentru a evita aparitia unor evenimente rutiere nedorite.
Geometria rotilor, alinierea acestora fata de directia de mers si alinierea unei roti fata de cealalta, este foarte importanta pentru manevrabilitatea si siguranta in timpul deplasarii autovehiculului.
Existenta unor abateri de la paralelism duce la uzura neuniforma a anvelopelor si a sistemului de suspensie. Din acest motiv se recomanda sa efectuati verificarea geometriei rotilor la maxim 10.000 km parcursi.
Se defineste drept unghiul ascutit dintre planul median al rotii si o perpendiculara pe planul caii de rulare. Acest unghi este pozitiv atunci cand partea superioara a rotii este inclinata spre exterior.
Unghiul de cadere a rotilor afecteaza tractiunea automobilului. In general, o cadere a rotilor mai negativa (partea superioara a rotii inclinata inspre interior) are ca efect cresterea aderentei prin cresterea tractiunii laterale a rotilor (in viraje).
Valoarea optima pentru unghiul frontal de cadere a rotilor este in directa corelare cu valoarea maxima a unghiului de fuga a rotilor (caster). De regula, cu cat ungiul de fuga (caster) este mai mare cu atat se cere o valoare mai mica a unghiului de cadere (camber), si invers.
Unghiul de fuga a rotilor este definit ca fiind proiectia pe planul median longitudinal al automobilului a unghiului ascutit pe care il face cu verticala axa reala sau fictiva a pivotului fuzetei. Acest unghi este pozitiv cand partea de sus a axei pivotului este inclinata spre spate.
Unghiul de fuga a rotilor afecteaza viteza de raspuns a directiei, intrucat acesta inclina sasiul mai mult sau mai putin, in functie de setarea unghiului de fuga al rotilor. In general, un unghi mai mic de fuga (adica mai drept) este optim in cazul unei suprafete de rulare alunecoase, capricioasa si dificila, in timp ce un unghi mai mare de fuga (adica mai inclinat), este optim pentru suprafete plane, de inalta tractiune.
Este definita drept unghiul format intre planul median longitudinal al automobilului si dreapta de intersectie a planului median al rotii cu planul caii de rulare. Aceasta este pozitiva (toe-in) cand partea frontala a rotii este inclinata spre planul median longitudinal al automobilului. Rotile paralele cu linia centrala a automobilului au un unghi neutru (0 grade) de convergenta. Rotile indreptate in fata avand un unghi negativ reprezinta o convergenta negativa (toe-out). Rotile indreptate in fata avand o valoare pozitiva a unghiului reprezinta o convergenta pozitiva (toe-in).
Convergenta rotilor este folosita pentru a stabiliza automobilul prin pierderea tractiunii, intrucat induce un proces de frecare si o anumita patinare la nivelul anvelopelor.